Oorlog is een onontkoombare realiteit
De vrede tot nu toe is in wezen een staakt-het-vuren.
Waarom is dit onderwerp van belang?
Het is één van de basis onderwerpen in het leven, niet alleen voor systemici. Alle begeleiders en opstellers komen er vroeg of laat mee in aanraking. Maar ook in de dagelijkse realiteit hebben we ons te verhouden tot oorlog en vrede. Zowel in ons -hoe verhoud ik me ertoe- als groter, in de dynamieken die spelen in de wereld. Het is van belang om hier de diepere bewegingen in te verkennen, herkennen en erkennen.
In deze video legt Hilbrand uit wat hij je in de Masterclass gaat leren.
Of lees verder onder de video.
In de laatste 70 jaar is oorlog nog nooit zo dichtbij geweest als nu. We kunnen niet meer wegkijken. Hoe ontstaat oorlog? Wanneer komt vrede in beeld? Twee dagen de diepte in rond oorlog en vrede, om te onderzoeken wat dit thema van ons vraagt en waar het ons toe uitnodigt.
Oorlog ontstaat vaak uit een collectief trauma of een onopgelost verleden.
Uiteindelijk speelt er ook altijd een zekere overdracht vanuit een familiair trauma mee en daarmee is er betrokkenheid voor het individu.
Het is belangrijk om er meer van te weten, want het is meer dan alleen het kunnen aanhoren van de verhalen.Wat heeft oorlog ons echt te vertellen?
Waar raakt oorlog jou?
Wat we vaak zien is dat velen wel nieuwsgierig zijn naar dit onderwerp, maar terugschrikken voor de mogelijke emotionele gevolgen. Het is namelijk een groot thema en het doet een appèl op je beeld over, en ervaring met, geweld of agressie in je eigen systeem. Als dit spannend of ingewikkeld voor je is, werkt dit door in je werk of begeleiding. De kans is groot dat je dan problemen hebt om met open ogen en een open hart te kijken naar dat wat naar boven komt.
Als dit speelt bij een begeleider, is de kans groot dat gemist wordt waar de dynamiek naar toe verwijst of dat de groep onrustig wordt.
Oorlog en vrede zit in de historie van het systemisch werk en is daarmee een onontkoombaar onderdeel. Als je kijkt naar de geschiedenis van Bert Hellinger en de ontwikkeling van het werk zie je dit duidelijk terug. De manier waarop oorlog en vrede een plek heeft, zowel in Berts persoonlijke geschiedenis als hoe het plek en aandacht vraagt tijdens vele opstellingen laat zien dat dit onderwerp van groot belang is voor het systemisch gedachtengoed.
Wie existentieel opstellingswerk meegemaakt heeft weet uit eigen ervaring dat dit een van de onderwerpen is waar je niet omheen kunt. Dat Hellinger – en anderen- er zo veel mee hadden, en er al heel veel mee gedaan hebben is dus niet verwonderlijk.
Wat is geweld als manifestatie?
Geweld komt nooit voort uit stabilisatie of rust, maar is een tijdelijk iets wat ontstaat op basis van een langdurige (onbewuste) spanning. Vaak is het een overspannen reactie of een reflex op een over-spannen reactie. Een reflexieve-emotie die niet meer met enige rede valt te kanaliseren en uiteindelijk zich uit in geweld. Het is een uitingsvorm, een reflexieve beweging gebaseerd op opgehoopte spanning.
Wanneer ontstaat oorlog?
We hebben een periode van 70 jaar vrede achter de rug en dat is een uitzonderlijke lange tijd. Maar vrede is geen vanzelfsprekendheid. Er is onvoldoende bewustzijn geweest dat oorlog elk moment kan ontstaan en vrede aan een dunne draad hangt. Een samenleving die denkt dat het altijd in vrede kan voortleven, is een naïeve samenleving.
Als er geen spanning is, is er ook geen oorlog. Voorsignalen kunnen zijn: het ontbreken van consensus, en ontstaan van spanningsvelden op zowel cultureel, politiek, economisch en ook, en dat vergeten we vaak, in demografisch gebied.
Als mensen niet meer in staat zijn om met elkaar langer om tafel te zitten heeft dat altijd geleid tot een oorlog. En dan gaat het niet over oppervlakkige zaken, maar zaken zo groot, dat wij bereid zijn een uniform aan te trekken en elkaar om te brengen.
Hoe zien we oorlog en vrede terug in de samenleving?
Mensen met een migratieachtergrond zijn vaak ook de nazaten van familieleden die net uit de oorlog kwamen, of midden in oorlog zaten, of gevlucht zijn voor de oorlog. Maar het speelt ook in heel veel oer-Nederlandsche families nog steeds. Dichterbij dan veel mensen denken. ‘Mijn opa heeft het meegemaakt maar ik heb er niets mee’ – zo simpel is het niet.
Mede daardoor is het een heel belangrijk onderwerp om hier ook met elkaar bewust naar te kijken en genoeg kennis over te hebben. Duitsland is de bakermat om te kijken naar de effecten van oorlog. De mensen in België en Duitsland ondervinden nog steeds -in de huidige generatie- veel gevolgen van de oorlog. En dit is heel goed terug te traceren.
Maar in Nederland hebben we het er liever niet over, want dan komen we er misschien wel achter dat we echt niet allemaal goed waren in de oorlog. Dan komen we bij daderschap. En daar kijken we liever niet naar.
Daders en slachtoffers
Oorlog is de macro-omgeving, maar in de micro-omgeving, in gezinsverbanden, kom je dezelfde mechanismes tegen. Door hier bewust naar te kijken leer je jezelf iets beter kennen, en kun je kijken hoe je je zal verhouden in tijden van spanning. Als de oorlog er is, dan kun je niet meer gaan onderhandelen. Dan is hij manifest, dan is de oorlog daar.
Tijdens oorlog is er niets zo intrigerend dan te bemerken hoe je jezelf dán verhoudt tot je eigen moraal en je eigen etnische besef. Velen zullen rechtsomkeer maken. Niets zo makkelijk als in vrede te zeggen wat je denkt dat je zal gaan doen in tijden van oorlog.
Uit de psychometrie weten we dat ongeveer 80 tot 90% waarschijnlijk hetzelfde zal doen als hoe het in WO II is gegaan. De meerderheid probeert door te leven, eventueel ten koste van anderen. Er zullen maar heel weinig helden zijn en maar heel weinig verzetsstrijders.
Je moet bij de spanning kunnen zijn
Waarheid, waarachtigheid en werkelijkheid zijn de overgangsgebieden waar lichte spanning over kan gaan op explosie. Deze dynamieken spelen vaak op de achtergrond.
Op nationaal niveau zouden we een discussie moeten houden over wat wij zien als waarheid, waarachtigheid en werkelijkheid. Dat doen we tot de dag van vandaag nog steeds niet. Niet op scholen, niet op universiteiten, niet in gezinnen.
Masterclass: Wat ga je leren in deze twee dagen?
Door deel te nemen aan deze masterclass:
- Krijg je inzicht in oorlog en oorlogsvoering
- Krijg je inzicht in achterliggende dynamieken rond oorlog en vrede
- Krijg je inzicht wanneer je een oorlog wel en niet kunt transformeren naar vrede
- Besef je de dunne scheidslijn tussen oorlog en vrede, met de sociale context en link naar je werk en privéomgeving.
- Besef je dat er niet altijd vrede is, en niet altijd vrede hoeft te zijn, maar dat er een handteerbare staat van spanning aanwezig is.
- Besef je wat grenzen stellen en beheersing van spanning vergt van ons als bewuste mensen.
Vrede ontstaat pas als je het leed én de slachtoffers en de prijs die betaald is, aan beide kanten, onder ogen kunt komen en daar eerbied voor hebt.
Voor wie is deze masterclass bedoeld?
Iedereen met ervaring of affiniteit met dit onderwerp is welkom.
Het is een universeel thema. Juist door er met elkaar naar te kijken en van elkaar te leren kunnen we hier verder in komen. Juist ook iedereen die ervaring met dit onderwerp heeft of heeft gehad is van harte welkom. Daar kunnen we alleen maar eerbied en respect voor hebben. We nodigen je graag uit!
Mensen die het serieus nemen om het over veiligheid te hebben. Vrede leidt vaak tot oorlog, oorlog heeft altijd het perspectief van vrede in zich. We zouden lessen moeten gaan geven over liefhebben, en misschien ook over oorlog en vrede. Het zou ons veel inzicht geven over hoe crisissen ontstaan, en hoe spanning over gaat in geweld, en hoe geweld over kan gaan in oorlog.
Voel je dat deze thema’s belangrijk voor je zijn? Hieronder kun je jezelf inschrijven voor de twee daagse.
Als tweedaagse of alleen de eerste dag
Dit is globaal het programma van de twee dagen:
Dag 1 – Oorlog en vrede
De eerste dag behandelt Hilbrand de grotere dynamiek en patronen van oorlogsvoering en vrede. Deze dag is voor iedereen interessant, ook als je niet werkt als coach of begeleider. We kijken naar de universele thema’s die spelen en tot oorlog leiden.
- Geschiedenis van oorlogsvoering
- Expansiedrift van staten en landen
- Oorlogsfinanciering
- Kolonisatie en onderdrukking
Dag 2 – Hoe oorlog doorwerkt in coaching
De tweede dag gaan we dieper in op oorlog en vrede, en hoe deze doorwerken in begeleiding.
- Hoe werkt oorlog door in dynamieken in coaching?
- Hoe oorlog doorwerkt in familiegeschiedenis?
- In jouw verhouding met geweld
Je kunt deelnemen aan alleen de eerste dag. Of beide dagen.
Praktisch
- Voor de eerste dag is voorkennis niet noodzakelijk.
- Voor de tweedaagse is voorkennis van Systemisch Werk is fijn, maar niet noodzakelijk
- Beide dagen starten om 9:30 met ontvangst met koffie en thee
- 10:00 start de daadwerkelijke MasterClass
- 18:00 eindigen we
- Entree is inclusief koffie en thee, fruit, sappen, en een uitgebreide lunch
- Heb je vragen? Bel 015 30 30 28 0 of e-mail: arjan@voetstappeninhetveld.nl
Alleen de eerste dag
Wil je alleen de eerste dag deelnemen? De kosten voor één dag zijn eur 267,-
Klik hier om een kaartje voor één dag te bestellen.
Beide dagen deelnemen
Wil je beide dagen deelnemen? Geef hieronder aan hoeveel plekken je wilt reserveren.
Druk op ‘Aanmelden’ om je plek te reserveren.